Torsdagen den 29 juni arrangerade Tråvads BK sin traditionella och populära tävling RANA-cupen. Men i år blev det inte som vanligt. Flera orsaker fanns och redan veckan före tävlingen förstod jag att något var fel. Man hade plats för 24 lag men en vecka före var det 21 anmälda, och sista anmälningsdag var en vecka före. Kanske hade man fått 3 lag till om man haft ”traditionell” sista-dag för anmälan. Väl på plats var det just 22 lag på plats tack vare att arrangören till varje pris bemannat ett utfyllnadslag. Jag skriver ”tack vare” för man gjorde det på bekostnad av sekretariatbemanningen som det sedan skulle visa sig inte fixade det hela. Visst kan det vara bra om det går att ordna jämnt antal lag men inte på bekostnad av sekretariatet. I förbundets tävlingsbestämmelser ingår hur man hanterar en tävling med ojämnt antal lag.
Utdrag från SBFs tävl.bestämmelser
Att Tråvads erfarne medlem från sekretariatarbete ingick i det nytillsatta laget var olyckligt. Bättre hade varit att ”köpa” tjänsten att sköta sekretariatet, även om det kostat några kronor. Själv tar jag en ”domarersättning” för detta arbete. Vad som ingår? Läs nedan:
När man köper sekretariat-tjänsten
Krånglet orsakade mycket missnöje bland deltagarna då det blev långa uppehåll mellan omgångarna. Nu är jag övertygad om att RANA-cupen nästa år kommer att fungera bra igen, på vilket sätt avgör ju klubben. En sak är säker – man lär sig av felen, så jag är inte rädd att återkomma nästa år. LYCKA TILL Tråvad!